piątek, 19 lutego 2021

Kij w mrowisko

Dzisiaj wsadzę kij w mrowisko 😉

Kiedy wrzucam widokówkę czy zdjęcie pokazujące starą zabudowę tego miejsca, to wiem z góry, że od razu robi się hurr-durr "ohydny kwadraciak", "jak mogli wyburzyć / nie odbudować" etc.

Nie powiem, że tego nie rozumiem, ale ja się do budynku DH Centrum po prostu przyzwyczaiłem. Stoi tam od ponad pół wieku, całe moje życie. Jest już dla mnie częścią Oleśnicy. Widziałem wiele brzydszych rynków niż oleśnicki, choć trochę ładniejszych też Nie każde miasto miało szczęście Świdnicy.

Na grafice (Panorama Oleśnicka 10/95) widzicie jak mogłaby wyglądać ta pierzeja. W artykule "Generalnie nieźle", z którego została wzięta, Mirosław Przyłęcki wymienił aż 12 przyczyn, które negatywnie wpłynęły na efekty odbudowy powojennych zniszczeń w miastach. Podsumowując - takie były czasy i takie były możliwości.
W 1992 r. zostały przygotowane dwa projekty kompleksowej rewaloryzacji zabytkowego centrum miasta (m.in. właśnie ten rysunek) i... chyba na tym się skończyło.

O sprawie jeszcze tu: https://www.olesnica.nienaltowski.net/Bronie_architektow.htm

Artykuł Mirosława Przyłęckiego "Generalnie nieźle"

2 komentarze:

  1. Centrum jest jak Greebo. Wielkie, ohydne, a z powierzchni rynku może go usunąć tylko bezpośrednie trafienie meteorytem. Ale przecież i Greebo był przez niektórych kochany :)) (JG)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No, Panie Jerzy, lepiej bym tego nie ujął!
      Witam i pozdrawiam ;)

      Usuń